اجزای تشکیل‌‌دهنده ساده‌ترین جرثقیل‌ها

article-thumbnail
اجزای تشکیل‌‌دهنده جرثقیل‌ها
ساده‌ترین جرثقیل رومی از یک بازوی محرک تک میله‌ای، یک کابل دستی جرثقیل‌، یک طناب و یک تخته سنگ که شامل سه قرقره است تشکیل می‌شد. در ادامه با وبسایت وبی همراه باشید.
این جرثقیل‌ها سه مزیت مکانیکی داشتند. ابتدا اینکه به این صورت محاسبه می‌شد که یک فرد که تنها از جرثقیل استفاده کند می‌تواند ۵۰ کیلوگرمی را بلند کند. فرض شود که حداکثر نیرویی که انسان در یک دوره زمانی طولانی می‌توانست اعمال کند تا باری را بلند کند،۵۰ کیلو باشد. انواع جرثقیل‌های سنگین‌تر با پنج قرقره اهمیت یافت. در بزرگ‌ترین جرثقیل، یک دسته سه تا پنج قرقره‌ای و بعد از آن هم، با توجه به حداکثر مقدار بار، جرثقیل با دو، سه یا چهار تیر دکل عرضه شد. وقتی چهار نفر که در دو طرف کابل دستی جرثقیل بودند با جرثقیل کار می‌کردند، تا آن موقع می‌توانستند ۳۰۰۰ کیلو را بلند کنند.

 

جرثقیل‌ های بندری

 

در صورتی که به جای کابل دستی از تردویل استفاده می‌شد، از آنجا که تردویل دارای مزیت مکانیکی بیشتری به دلیل ابعاد بزرگ‌ترش بود، با نصف کردن تعداد افراد، ۶۰۰۰ کیلوگرم را بلند می‌کرد، به این معنا که در مقایسه با ساختن اهرام مصر که برای تکان دادن یک تخته سنگ ۵/۲ تنی و بالا بردن از یک سراشیبی به ۵۰ نفر نیاز بود، ثابت شد که ظرفیت بالابری جرثقیل رومی  ۶۰ برابر بیشتر است.
با این وجود، ساختمان‌های فراوان موجود در رم ساخته شده با تخته سنگ‌هایی بسیار سنگین‌تر ازسنگ‌هایی که با این جرثقیل حمل می‌شد نشان می‌دهد ظرفیت کلی بالابری رومی‌ها بسیار بیشتر از مقداری بود که هر جرثقیل بلند می‌کرد. به عنوان مثال، در مقبره ژوپیتر در بالیک سنگ‌های گچبری هر کدام تا ۶۰ تن وزن داشتند و سنگ‌های کتیبه‌ای که در هر طرف بیش از ۱۰۰ تن وزن داشتند که همه آنها تا ارتفاع ۱۹متری بالا برده شدند. تخته سنگ بزرگ (ستون تراژان) ۳/۵۳ تن در رم وزن دارد که باید تا ارتفاع ۳۴ متری بالا برده می‌شده است.
تصور بر این است که مهندسان رومی این وزن‌ها و بارهای خیلی سنگین را به دو صورت بلند می‌کردند. اول همان گونه که هُرن پیشنهاد کرد یک برج بالا برنده راه انداخته شد که به شکل یک چهارضلعی با اضلاع موازی بود و ستونی هم در وسط ساختار آن قرار داشت.
دوم تعداد زیادی قرقره لنگر روی زمین در اطراف برج قرار گرفته، به دلیل اینکه اگرچه این برج دارای سود مکانیکی اهرم کمتری نسبت به تردویل می‌بود، اما قرقره‌ها هم به تعداد بیشتری بودند و هم با تعداد نفرات بیشتری کار می‌کردند. این گونه استفاده از تعداد قرقره‌ها توسط امیونیس مارسلینوس توضیح داده شده بود. حداکثر توانایی بالابری یک قرقره به وسیله تعداد حفره‌های آهنی که یک تخته سنگ را سوراخ می‌کند، محاسبه و تثبیت می‌شود.
درباره سنگ‌های گچبری بالبک که بین ۵۵ تا۶۰ تن وزن داشتند، هشت حفره موجود، مقدار ۵/۷ تن برای هر ابزار آهنی در هر قرقره را پیش‌بینی می‌کند. بلند کردن چنان بار سنگینی در یک عمل و کار دسته‌جمعی و گروهی مستلزم هماهنگی و تناسب زیاد بین گروه افرادی است که نیرو را به قرقره‌ها اعمال می‌کنند.
در طول قرون وسطا، پس از اینکه تکنولوژی در اروپای غربی به دلیل سرنگونی امپراطوری روم غربی مورد سوء استفاده قرار گرفت، جرثقیل تردویل به مقیاس زیادی عرضه شد. ابتدایی‌ترین منبع تردویل در حدود سال ۱۲۲۵ در ادبیات آرشیو در فرانسه دوباره نمایان شد که با ترسیم روشنی در یک دست نوشته با اصلیت فرانسوی که به سال ۱۲۴۰ برمی‌گردد، مورد پیگیری قرار گرفت. استفاده اولیه جرثقیل‌های بندری در دریانوردی در سال‌های ۱۲۴۴، ۱۲۶۳، ۱۲۸۸و۱۲۹۱ ثبت شده است. در حالی که استفاده از تردویل در انگلستان تا قبل از سال ۱۳۳۱ ثبت نشده است.
حمل و نقل به صورت عمودی با جرثقیل‌ها نسبت به روش‌های متداول و رایج امن‌تر وکم‌هزینه‌تر است. نمونه بارز نواحی که از جرثقیل استفاده می کنند، بندرها، معدن‌ها و مخصوصاً مناطق ساختمانی است که جرثقیل‌ها نقش اساسی در ساخت کلیساهای جامع مرتفع دارند. با این وجود، از منابع تصویری و آرشیوی زمانی پیش‌بینی می‌شود وسایل و ابزار تازه تولید شده همچون تردویل‌ها یا فرعون‌ها کاملاً جاگزین روش‌های کاربر همچون نردبان‌ها، ناوه‌ها و گاری‌های دستی نشده است. با این وجود، ماشین آلات جدید و قدیم در ساخت و سازهای قرون وسطایی و بندرها با هم در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

جرثقیل‌ های کابلی

 

جدای از تردویل‌ها، منابع قرون وسطایی نشان می‌دهند که جرثقیل‌ها به صورت دستی توسط جرثقیل‌های کابلی همچنین تا قرن پانزدهم با جرثقیل‌های کابلی بصورت چرخ کشتی به کار می‌افتادند. همچنین، روش‌هایی برای هموار کردن ناهمواری‌ها و ناصافی‌ها در حین حرکت حتی در سال ۱۱۲۳ هم شناخته شده بود.
اگرچه استفاده مجدد جرثقیل تردویل برای ساختمان‌ها بیشک در ارتباط نزدیک با پیدایش هم زمان معماری گوتیک بوده است، اما فرآیند دقیق ساخت مجدد جرثقیل تردویل مثبت نشده است. پیدایش مجدد جرثقیل تردویل ممکن است از توسعه تکنولوژی جرثقیل کابلی که ساخت و مکانیک خود را از جرثقیل تردویل الگو گرفته ناشی شود.
تردویل مترون وسطا ممکن است بازآفرینی حساب شده و سنجیده نمونه رومی خود را نمایان کند که از معماری مهندس و تیرویس استخراج شده که این معماری در اکثر کتابخانه‌های رهبانی موجود بوده است. احیای مجدد آن همچنین ممکن است به دلیل مشاهده کیفیت کاراندوز (کار ذخیره‌ساز) چرخ‌های بادی باشد که شباهت‌های زیادی با تردویل داشته است. از این‌که با وبسایت وبی همراه بودید سپاسگزاریم.

 

برچسب ها:
  • نویسندهوبی
  • تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۹۵
  • تعداد بازدید: 3346

نظر شما در مورد این آگهی چیست؟